DSC_0147

‘’We zijn geen rivalen, maar goede concurrenten’’

Op Gran Canaria vindt je veel restaurants met menukaarten vol internationale gerechten. Eettentjes met typisch Spaanse gerechten zie je nauwelijks, laat staan dat er lokale schotels op het menu staan. Toch zijn ze er wel. Wij hebben er eerder deze week één gevonden en gingen er een kijkje nemen.

Het restaurant, La Casita Canaria genaamd, bevindt zich aan de boulevard van Playa del Ingles. Aan de ene kant van het restaurant zit een gokhal, aan de andere kant een Pizzeria. ‘’Wij hebben geen last van die Italianen’’, zegt Camilo, bedrijfsleider van de eetgelegenheid, lachend.

DSC_0146

Het concept
Camilo begint zijn verhaal met een uitleg over het restaurant. ‘’Het belangrijkste aan ons concept is dat alle producten die we gebruiken dagvers moeten zijn. De kok gaat ’s ochtends naar de markt om vis, vlees en groenten te halen. Een heleboel restaurants hier aan de boulevard kiezen daar niet voor, omdat ze naar alle monden willen koken. Maar wij vinden de kwaliteit van de producten belangrijker.’’

De dagvers-eis betekent dat van een bepaald product niet meer dan tien tot vijftien stuks per dag worden ingekocht. Soms levert dit problemen op. ‘’We vinden het belangrijk dat onze klanten goed en lekker eten voorgeschoteld krijgen’’, legt de bedrijfsleider uit. ‘’Maar dit betekent soms dat een bepaald product op is. Dat is niet leuk om te moeten melden, maar wel nodig. Ik ben namelijk bang dat klanten ziek worden van ingevroren producten, omdat ze gewoon niet vers zijn.’

Naast dat de producten dagvers zijn, komen ze ook bijna allemaal van de Canarische Eilanden. ‘’Wij hebben hier zulke fantastische producten. Op Fuerteventura maken ze bijvoorbeeld hele goede kaas en het geitenvlees dat we gebruiken halen we altijd bij dezelfde boer op Gran Canaria.’’

De reden van het gebruik van Canarische producten heeft volgens Camilo ook weer te maken met de staat van het voedsel. ‘’Als je producten gaat importeren vanuit verre oorden heeft het meer tijd nodig om hier te komen dan wanneer je producten uit de buurt haalt. Het lange reizen doet de kwaliteit van de producten geen goed en nogmaals, wij stellen juist hoge eisen aan de kwaliteit van de voedselwaren waar we mee werken.’’

Schermafbeelding 2013-11-14 om 00.19.10

Lokale gerechten
Niet alleen de producten zijn van Canarische komaf. Ook de gerechten die de koks bereiden zijn grotendeels gebaseerd op recepten die afkomstig zijn van Gran Canaria en de andere Canarische Eilanden, vertelt Camilo. ‘’Zo leren de mensen onze keuken een beetje kennen en maken ze kennis met een stukje cultuur.’’

Toch staan er ook een aantal internationaal bekende gerechten op het menu, zoals schnitzel en biefstuk. ‘’Dit doen we om toch een beetje in te spelen op wat een aanzienlijk deel van de toeristen zoekt. Iets wat ze niet kennen zullen ze minder snel kiezen.’’

Wel worden deze gerechten allemaal bereid met een Canarisch tintje. ‘’We moeten ons onderscheiden van de andere restaurants, die grotendeels een internationale menukaart hebben. Dat doen wij door lokale ingrediënten aan de gerechten toe te voegen of bijvoorbeeld een typisch Canarische saus bij het vlees te serveren.’’

Dit idee werpt zijn vruchten af, volgens de onderbaas. ‘’Er zijn ontzettend veel toeristen die hier komen eten en voor een internationaal gerecht kiezen. Als zij dan vragen wat voor ingrediënten de schotel zo lekker maken en wij vertellen ons ‘geheim’ reageren ze verbaasd, maar komen vervolgens wel terug en nemen dan een lokaal gerecht. Dat maakt ons, als echte Canariërs ontzettend trots.’’

Schermafbeelding 2013-11-14 om 00.20.03

Geen rivalen
Andere restaurants op dit gedeelte van het eiland baseren hun gerechten op andere keukens, zoals de Italiaanse, Franse of Duitse. Daarmee zullen zij sneller een toerist uit één van die landen binnenhalen. Toch levert dit geen rivaliteit op. ‘’We zijn slechts goede concurrenten’’, zegt Camilo.

Hij geeft dan ook zonder moeite toe dat er internationale restaurants zijn die, net als La Casita Canaria, met hele goede producten werken. ‘’Dat ontken ik niet. En ik ga er zelf ook wel eens een hapje eten. Het is daar fijn omdat de bediening zeer gastvrij is en het eten goed. Dat is heel belangrijk aan een restaurant.’’

De bedrijfsleider zal daarom ook nooit iets naars over een andere restaurant vertellen aan de toeristen die bij hem komen eten. ‘’Het is belangrijk om de banden onderling goed te houden. We willen allemaal hetzelfde, namelijk de klanten met een goed gevoel naar huis laten gaan en ervoor zorgen dat ze terugkomen. Iedereen doet dat op zijn eigen manier. Wat ik daar van vind, doet er niet toe. We moeten Gran Canaria op de kaart zetten en het eiland daarop houden. Zonder elkaar lukt dit niet.’’

Camilo is niet te beroerd om zijn handen uit de mouwen te steken en helpt geregeld mee bij het binnenhalen van mensen. Ook wanneer hij dat werk doet, houdt hij rekening met de andere restaurants. Hoe hij dat doet en wat hij van het ‘proppen’ in het algemeen vindt, vertelt hij zelf. 

Trouwens, niet alle proppers zijn vervelende mensen hoor.

DSC_0131Tekst Daniel // Verrijkingen Thijmen

This entry was published on November 13, 2013 at 11:24 pm and is filed under Achtergrond. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: